Nederlandse versie!!! Het Verhaal van de Royal Delft Borden.

Hallo lieve Nederlandse mensen!  Ik vond het belangrijk om mijn verhaal netjes in twee talen te delen dus nu is het beschikbaar in het Nederlands.  Twee borden hebben mijn leven veranderd. 🙂

plates 2

 

https://luckylucyvandelft.wordpress.com/memoirs/

23439556479_888ae6e218_o

***NEDERLANDSE VERSIE***

Datum: Donderdag, 2 April, 2015 at 21:49

Het Verhaal van de Royal Delft Borden

Ik moest eerst stoppen met huilen voordat ik dit überhaupt kon schrijven.

Het verhaal van de Royal Delft borden begint met een broche… Nou ja, dat was wat ik wilde kopen toen ik het winkeltje binnenliep. Ik stelde mij voor dat ik een Delft gerelateerde broche in mijn bezit had, passend bij mijn outfit waarvan ik het gevoel had het te moeten dragen naar een belangrijke werkvergadering. Plotseling zie ik dit bord, het wenkt mij. Ik bedacht mij onmiddellijk hoe gaaf het zou zijn om de eigenaar te zijn van een authentiek Delfts blauw bord… Ik word aangetrokken tot dit bord… Maar het bord heeft geen rand, ik wilde eigen graag een bord met een rand. Vervolgens zie ik een windmolen-exemplaar; het typerende beeld van een windmolen naast het bord met water, inclusief een fraaie rand. Ik nam foto’s van beide borden.

Pas later bedacht ik mij dat ik in het verleden een schets van een stormachtige zee met een boot heb getekend… Dat is de reden waarom ik precies dit bord zo leuk vind; het voelt alsof het mijn reis symboliseert. Ik zoek de schets op in mijn online archief. Naast de schets van de boot stond een andere schets, gemaakt voor dezelfde opdracht. Houd je vast en aanschouw: Het is een windmolen.  Ik ben verbijsterd door de parallellen… Na de reis…  Dat is waar ik voor  ging… Dus moet ik allebei de borden in mijn bezit krijgen.

Dit voelde al aardig diepzinnig, maar dit was echter pas het begin. Ik ga terug naar het winkeltje om de borden te kopen en langzamerhand leerde ik de beide eigenaren van het winkeltje kennen. Als snel merk ik dat zij de meest geweldige mensen zijn die ik ooit heb ontmoet; de een is Amerikaans dus dat voelde vertrouwd en daarnaast gaven zij mij een dikke korting op mijn aankopen!

Toen ik thuis kwam huilde ik tranen met tuiten, dit voelt ZO GROOTS, dus ik besluit een vriend foto’s van de borden te sturen via een messaging app: Whatsapp. Waarop hij antwoord: “Dat ziet er uit als mijn familie”. Ik: “Say what?… het is een Mesdag bord.” “Jep” antwoord hij. Mijn vriend maakt mij er op attent dat hij naaste familie is van Mesdag. Dit betekend dat de jongen waar ik mijn verf van koop, onwijs respecteer en als een van de beste schrijvers van Nederland beschouw, familie is van deze Meester Kunstenaar waar ik mij al zo sterk mee verbonden voel.

Ik had de foto’s naar nog een andere vriend van mij gestuurd. Hij zegt: “Je zou naar de panorama van deze kunstenaar in Scheveningen moeten gaan!” Ik vertelde hem dat ik daar in 2008 was geweest, tijdens hetzelfde bezoek waarin ik geïnspireerd werd om naar Nederland te verhuizen. Naast mijn toilet heb ik een flyer hangen waar het gehele schilderij op afgebeeld staat! Ik had mij niet gerealiseerd dat dit schilderij van dezelfde kunstenaar was, Hendrik Willem Mesdag.

Ik staarde naar het bord en dacht bij mijzelf: “Wauw, ik doe dit voor de volle 100% zonder het te weten! Een nakomeling van een Nederlandse meester kunstenaar is een naaste vriend. Ik ben officieel terug bij de kern. De wortels van mij en mijn kunstenaarscollega’s gaan diep.” Dit is werkelijk een van de mooiste momenten van zegevieren van mijn hele leven.

Dingen komen nader tot elkaar, er gebeuren dingen! Dit is voor mij een bevestiging na alles wat ik heb moeten doorstaan; Ik voel dat ik op mijn bestemming ben aangekomen. Ik ben precies op daar waar ik hoor te zijn in mijn leven. Ik heb de vlag gevonden. Ik ben onwijs gezegend.

Vertaler:  Evita Vana

***


 

Leave a Reply

